Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 30 juli 2012

Bästa Bulldegen

Ja det blev bullbak idag ist för igår. <var en sväng till Hjo igår. Åt en väldigt god brunch. Strosade omkring och handlade lite på Hem&hobby. Härligt med spontana utflykter!!!

Precis gjort vetedegen nu. Lillan kämpar för fullt med att inte somna men det hörs mindre och mindre prat från hennes rum så håll tummarna ;) Den här vetedegen gör jag alltid. Så smidig att baka ut. Kladdar inte och bullarna blir saftiga. Har sagt det innan men säger det igen: Ha inte för mycket mjöl i degen.
Lovar att den torkar till lite under jäsningen och låt den gå länge i maskinen så släpper den kanterna efter en stund. Ha lite is i magen..
Jag brukar knåda min deg ca 20min. Då blir det långa glutentrådar och den är lättare att baka med.

1 pkt jäst
3 dl mjölk
1 msk kardemummakärnor
150 g mjukt smör
1,5 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Krossa kardemumman. 
Värm mjölken med kardemumman till 37grader
Smula jästen i degbunken och häll över mjölken, blanda.
Tillsätt resten av ingredienserna och låt degen knåda ca 15-20min
Jäs i 1 timme.

Sen är det bara att tuta och köra.. Låt fantasin ta över.
Jag tänkte baka rabarberbullar o kolabullar.


Ha nu en fin dag!



Inte lätt i början men skam den som ger sig. 
Sked känns ju onödigt tycker Nobelle!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar